Sebab Ubuntu Lebih Unggul Daripada Windows

ubuntu-13.04-dash-overlay-icons

Linux Ubuntu 11.10 DesktopWindows merupakan sistem operasi buatan Microsoft yang hampir digunakan oleh orang di seluruh dunia, dan sampai saat ini Windows telah mempunyai beberapa versi, dan yang terbaru adalah Windows 8.1. Mendapat pengaruh dari trend telefon pintar, Windows 8 ini tercatat belum mampu menyamai kejayaan pendahulunya iaitu Windows 7. Walaupun Ubuntu, salah satu distro dari Linux ini walaupun tidak mempunyai pengguna sebesar Windows tetapi mempunyai pengguna yang loyal. Dengan update rutin setahun dua kali, Ubuntu saat ini menjadi salah satu sistem operasi yang mula digemari masyarakat. Dengan membandingkan hal tersebut, kedua-dua sistem operasi di atas tentu saja mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Akan tetapi jika diamati, Ubuntu milik Linux lebih unggul dalam beberapa hal berbanding Windows milik Microsoft. Dan alasan-alasan ini cukup menjadi alasan untuk memilih Ubuntu daripada Windows. Apa saja?

1. Free-License: Tidak boleh dinafikan lagi bahawa majoriti masyarakat lebih suka sesuatu yang percuma, hal ini terbukti bahawa sebahagian besar pengguna Windows di dunia menggunakan Windows versi cetak rompak, bahkan salah satu jabatan tentera Amerika memakai Windows 7 cetak rompak. Sementara Linux dengan Ubuntu-nya (dan semua distro Linux yang sangat banyak) boleh didapati secara percuma lesen mereka. Bahkan sekalipun mengopy dari CD original melalui CD ROM, Ubuntu copy-an tersebut tetap sah. Tidak hanya sistem operasinya, tetapi juga aplikasi yang boleh didapati di Software Pack sebahagian besar percuma.

2. Ringan: Hampir semua versi dari distro Linux termasuk Ubuntu mempunyai system minimum requirements yang sangat ringan. Komputer yang ingin dipasang Ubuntu sekurang-kurangnya hanya memerlukan 256 MB RAM, dan 4GB pada ruang simpanan harddisk. Pada masa ini jumlah seperti itu sudah sangat jarang ditemui kerana hampir semua komputer dan laptop saat ini sudah menggunakan RAM sekurang-kurangnya sebesar 2GB dan harddisk yang bahkan sudah sampai 1 TB. Dengan syarat-syarat yang simpel seperti itu, tentunya sistem operasi Ubuntu akan sangat lancar ketika beroperasi.

3. Tidak ada istilah Blue Screen: Blue Screen seringkali dijumpai pada Windows versi apapun, dan jika sudah menemui situasi seperti ini kemungkinan besar Windows-nya sudah tidak normal dan perlu dilakukan rawatan intensif. Pada Ubuntu, berdasarkan pengalaman penulis, keadaan blue screen tidak pernah dijumpai pada sistem operasi Linux.

4. Mempunyai Desktop Appearance Lebih Baik: Ubuntu menggunakan desktop environment berasaskan UNITY yang baru bermula pada Ubuntu versi 12.04 Precise Pangolin, tahun lalu. Sementara sebelumnya Ubuntu menggunakan desktop environment berasaskan GNOME. Walaupun banyak yang menyayangkan perubahan dari GNOME ke UNITY, penampilan desktop milik Ubuntu masih lebih baik daripada AeroThemes milik Windows. Desktop Ubuntu sangat mudah untuk diutak-temeh sesuai dengan keinginan pengguna. Desktop KDE milik Kubuntu bahkan lebih bagus lagi.

5. Bebas Virus: Salah satu yang menyebabkan Linux disukai adalah kerana sistem operasi ini, apa-apa distronya, bebas dari ancaman virus, jadi tidak perlu memasang antivirus yang sering membuat komputer menjadi lemot.

6. Update Rutin Setahun Dua Kali: Ubuntu akan diupdate dua kali dalam setahun, maka setiap versi terbaru dari Ubuntu atau Kubuntu selalu mencantumkan tanggal update, dan selalu pada bulan April dan Oktober setiap tahun. Ubuntu 13.10 raring Ringtail merupakan Ubuntu versi terbaru saat ini yang baru dilancarkan pada bulan Oktober tahun 2013. Update selanjutnya akan dikeluarkan pada April 2014, dan akan menggunakan kod 14.04. Sementara Windows mempunyai masa update yang tidak menentu.

Beberapa hal itulah yang menyebabkan Windows dengan Ubuntu-nya semakin digemari oleh masyarakat. Linux sendiri, dengan berbagai macam distro yang tersebar di seluruh dunia, yang beberapa buatan Indonesia seperti BlankOn dan Garuda OS, Linux mampu menarik pengguna baru. Beberapa distro semacam Slackware yang khusus untuk para hacker juga disediakan oleh Linux. Tetapi bagi yang terbiasa menggunakan Windows, penyesuaian mutlak diperlukan untuk membiasakan tetapi hal itu tidak terlalu mengganggu. Jadi, sudah siapkah beralih kepada Linux?